موسسه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین (ع) سبزوار | مهرآسا
ایمیل موسسه payam_mehrvarzan@yahoo.com
با ما در تماس باشید ۰۵۱۴۴۶۴۶۵۵۱

با مهر مهربان باشیم (۳۱)

امروز عید غدیر خم و هفته گذشته روز عید قربان بود، در هر دوی این دو روز رفت و آمد بسیار زیادی به آسایشگاه انجام شد و انسانهای شرافتمندی به اینجا آمدند، آنهایی که انسانیت خود را در مهربانی به نیازمندان، یتیمان و مددجویانی که در خانه امیر مؤمنان مستقر هستند نشان دادند صحنه های زیبایی از تقسیم شادیهای آنها با بچه های ما بوجود آمد و باز هم این موضوع را به خوبی و روشنی نشان داد که هنوز هم مردمان پاک، و انسانهای با شعور فراوانی یافت می شوند که لذت زندگی را در همدردی با نیازمندان می یابند. از کارکنان خودمان که در این ایام تعطیل با حضور در آسایشگاه کمک فوق العاده ای به شکوه جشن های برگزار شده و تعامل رفتارهای انسانی با بازدید کنندگان داشتند صمیمانه تشکر می نمایم و از اینکه آنها نشان دادند که برای رسیدن به تعالی و ترقی آسایشگاه اینقدر فداکارانه به زحمات خود ادامه می دهند و مجموعه ای فعال و پویا را اداره می کنند برخود می بالم. این حضور آنها در ایام تعطیل باعث می شود که نظر بازدید کنندگان را جلب و با آنها بسیار صمیمانه برخورد نموده و پاسخگوی سؤالات آنها باشند.

مهم ترین آیتی که در این روز به خوبی دیده می شد تلألو صفت خوب مهربانی بودکه در بین بازدیدکنندگان، مددجویان، کارکنان اداری ما بطور بارزی نشان داده می شد. بچه های مددجوی ما که همه ی عمر خود را در آسایشگاه ها می گذرانند چشم به راه مردم هستند که لحظاتی را با مهربانی در بین آنها بگذرانند. مهربانی یعنی توجه کردن به کسی دیگر، تشخیص دادن نیازهای او مهربانی یعنی دیدن ارزش هر کسی که با او رو به رو می شویم.

آنها هر روز با خود می گویند: که کاش کسی می آمد و اشک چشم ما را می سترد، کاش کسی می آمد و لبخندی به لب ما می آورد، کاش آنهایی که می آیند دلهایی پر پنجره می داشتند که هر کدام رو به آسمانی پر محبت باز می شد، کاش غم و دلتنگی راهی به خانه ما نمی برد و دل های مردم از هر چه سیاهی است رهایی پیدا می کرد.

این آرزوی بزرگی برای آنان است ولی خیلی ساده و با حضور هر چه بیشتر مردم در آسایشگاه های ما برآورده می شود. شما مردم گرامی و بزرگوار به سادگی می توانید باور های تیره ی آنها را از بین برده و به آنها ثابت کنید که دل شما منزل تاریکی ها نیست و اخم بر چهره ها بسیار نازیباست و بهترین واژه ها همان مهربانی است که می تواند لبخند را به جای اشک در صورت آنها بنشاند. مهربانی معجزه می کند، مهر و محبت متحول کننده است، مهربانی کیمیاگر است با مهر و محبت به هر چه دست بزنید آن را تبدیل به طلا می کنید حتی خود ما را هم طلا می کند.

دست از مس وجود چو مردان ره بشوی

تا کیمیای جان بیابی و زر شوی (حافظ)

بدانید که مهربانی کردن ضمن آنکه بسیار ساده است مزایا و منافع بسیاری دارد. یکی از مهم ترین منافع مهربانی در تحقیقی که دراین باره شده به شرح زیر آمده است:حوزه های مختلف علوم، خصوصا علوم مرتبط با رفتارهای انسانی، بارها و بارها تأثیر گذاری رفتار افراد بر یکدیگر و نحوه ی انتشار یک رفتار در یک گروه انسانی را مورد مطالعه قرار داده اند. نتایج مطالعات دو دانشمند نشان می دهد که اعمال خوب کوچک و رفتارهای مهربانانه، در بین گروه های انسانی گسترش می یابد. اینکه بدانید یک رفتار خوب و یک دست و دلبازی و مهربانی کوچک از طرف شما، می تواند تا مدت ها رفتار خوب آدمهایی که مستقیم یا غیر مستقیم با شما در ارتباطند را تحت تأثیر قرار دهد و به نوعی تعیین کننده باشد، چه تأثیری در تصمیم گیری های شما از این به بعد در مورد رفتارتان با انسانهای دیگر خواهد داشت؟

نتایج این مطالعات نه تنها دل کسانی که همیشه فکر می کردند خوبی های کوچک، نتایج بزرگی به بار می آورد را شاد کرد، بلکه نشان داد مهربانی و دست و دل بازی مسری است و در بین افراد باگذشت زمان، آن هم با ضریب فزاینده ای گسترش می یابد. آنها به این نتیجه رسیدند که یک عمل کوچک می تواند روی چندین عمل دیگر تأثیر بگذارد. در واقع این دانشمندان می گویند ثابت کرده اند که به قول قدیمی ها، خوبی، خوبی می آورد.

پس بیائید مهربانی را بیاموزیم و دراین زمانه که بسیار به کاربرد این واژه نیازمندیم، همچون بید مجنون سایه بان نیازمندان بوده و با عشق جشنی فراهم نموده تا در آن برق نگاه این دختران معصوم حاکی از عشقی باشد که به شما ابراز می دارند.

با مهر مهربان باشیم که به قول کوروش: «محبت سرآغاز  دانایی است، و دانایی سرآغاز محبت است. بیادتان می آورم که زیباترین منش آدمی محبت اوست.»

و بازهم او می گوید: «ماه بالا می آید و باز فرو می کاهد. خورشید بالا می آید و باز فرو می کاهد. و آدمی نیز بالا می آید و باز فرو می کاهد. این راز بزرگ حیات و هستی ماست. زنجیره زرین مرگ و زندگی است پس نیکی و مهربانی پیشه کنید، پارسایی پیشه کنید، ورنه حتی یک واژه از شما باز نخواهد ماند.»

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *