موسسه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین (ع) سبزوار | مهرآسا
ایمیل موسسه payam_mehrvarzan@yahoo.com
با ما در تماس باشید ۰۵۱۴۴۶۴۶۵۵۱

سبزوار نیوز: رسم وارونه دنیا بود یا گوشزد کردن غفلت ما

رسم وارونه دنیا بود یا گوشزد کردن غفلت ما
همزمان با ۱۲ آذر (روز جهانی معلولان)، ۹۸ مددجوی دختر آسایشگاه خیریه امیرالمومنین (ع) سبزوار، کاری کردند کارستان! آنها با اهداء شاخه گل و شعری زیبا، شادی معصومانه خود را با مردم به اشتراک گذاشتند.

شاید این دختران معصوم آریایی هم اگر یوزری در فیسبوک به نام خود داشتند و هر لحظه می توانستند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند قطعا برای حال و روز من و تو اشک می ریختند که اینقدر از مهربانی و محبت دور و دورتر می شویم.

آنها خطاب به من و تو با همه وجود می خوانند و بر دف انتظار می کوبند که:

ای عزیز
اندازه ی بودنت را شاید بواسطه معلولیت ذهنی نفهمیدم
امانبودنت
بی اندازه است…
آنها بخوبی درک می کنند که تو گمشده داری، ما نام و لقبی به ایشان داده ایم تحت عنوان معلول ذهنی درحالی که در زیباترین و رساترین واژه ها معلولیت من و تو، آنقدر ژرف و پرمفهوم است که تنها معصومه و رقیه می توانند دستی بر سرت بکشند و تلنگری از احساس بر تو وارد نمایند.
آنها هرگز مستحق انتصاب و انتساب واژه معلول هم اگر نباشند، اما می توانند ترا وادار کنند به حال و روز خودت گریه سر دهی!
دیروز این آسایشگاه حرکتی کرد که شاید مدتها آن کسانی که ساده از مقابل تابلو اش می گذرند شرمنده این دختران باشند اما، به هرحال بودند چهره های نامی و بزرگی که با احترام به نامشان، از آوردن نامشان و اقداماتشان خودداری خواهم کرد.
اما نامردی محض است اگر از فرمانده انتظامی منطقه سبزوار جناب آزادواری عزیز یادی نکنیم که برخلاف سایر مسئولان شهرمان، همدم و همراه تمامی این مهرپیشگان بوده و خواهد بود. او نخستین مقام شهری است که باحضور دلگرم کننده اش این اقدام دختران را ارج می نهد.
اما اگر درگیری های انتخاب شهردار و مشکلات دیگر نبود شاید فرماندار و اعضای شورای شهر و شهردار و دیگر مقامات شهری می آمدند، با این همه مسعود پسندیده و مهدی فوجی از شورای شهر خود را به میان جمع این دختران می رسانند.
خانم طبسی رییس اداره ارشاد و آقای شجاع و خانم بهادران هم هستند، آقای ناطقی مسئول سازمان تاکسیرانی، دلبری از روابط عمومی شهرداری، سیاوش و سیامک خیرخواه که همچنان درگیر ساخت مجموعه باران در میان ناملایمات مسئولان هستند و گوش شنوایی برای شنیدن درده و آلام ایشان نیست.
دانشجویان معماری دانشگاه تربیت معلم سبزوار هم هستند و مردم خداجوی سبزوار نیز بر بالین دختران حاضرند و در کنارشان خانم ها ابریشمی، عربشاهی و خیرین دیگر از انجمن بانوان نیکوکار دیار سربداران هم هستند.
فاتحی دوست عزیزمان از تصویربرداران فعال شهر، خلیل خسروانی و پوریا عوضوردی دیگر دوستانی که تصاویری بدیع از این شور ۱۲ آذر در معرض دید عموم مردممان قرار می دهند.
سرهنگ آزادواری عزیز هم در کمال والا اندیشی و صفا از انجام مصاحبه خودداری می کند و تأکید می نماید با مردم صحبت کنید من همیشه دوست دارم در کنار این برنامه ها باشم.
اما خانم سلیمانی توضیح می دهد که ایشان همیشه یار و همراه همه مددجویان و مجموعه بوده اند.
امروز جشنِ بشکوهِ مهربانی مردم و مددجویان و همه معلولان این شهر بود که با مردم همصدا شدند و این شعر زیبا را سرایشی زیبا کردند:
ای رهگذر …
نگاه کن که غم درون دیده ام
چگونه قطره قطره آب می شود
چگونه سایه سار من اسیر دست آفتاب می شود
نگاه کن تمام آسمان من 
پر از شهاب می شود
تو آمدی ز دورها و دورها
نشانده ای مرا به زورقی
ز عاجها ز ابرها، بلورها
به راه پرستاره می کشانی ام
فراتر از ستاره ها می نشانی ام
نگاه کن! تو میدمی و آفتاب می شود
نگاه کن…!

جواد دباغی مقدم

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *