موسسه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین (ع) سبزوار | مهرآسا
ایمیل موسسه payam_mehrvarzan@yahoo.com
با ما در تماس باشید ۰۵۱۴۴۶۴۶۵۵۱

سخن آغاز ۳۳

باز هم بدنبال گذشت یک سال دیگر، با ارائه کارکرد خود در سال مالی ۱۳۸۹ به خوانندگان و علاقمندان و اعضاء افتخاری هیأت امناء ، آنها را با نحوه ی عملکرد این مؤسسه خیریه آشنا می سازیم. همانطور که در جشن سالانه ‏ی آسایشگاه هم به اطلاع شرکت کنندگان در جشن صادقانه و با کمال افتخار اعلام کردم: از دیدگاه ما مؤسسه خیریه معلولین ذهنی امیرالمؤمنین(ع) یعنی یک شاهکار، یعنی معجزه ای از اراده جمعی، از اراده  نیکوکاران و خیراندیشان، وقتی به مردم راست بگویی، وقتی همیشه پای حقیقت در میان باشد و هدف صداقت باشد، وقتی همکاران با نهایت عشق به مددجو و به کار، به وظایف خود عمل کنند، حاصلش همین می شود.

در طول سال ۱۳۸۹ که دهمین سال فعالیت این مؤسسه خیریه بود اتفاقات شیرین بسیاری رخ داده و بالطبع ناملایمات و کاستی هایی هم
داشته ایم، که البته برای هر مؤسسه ای ممکن است این اتفاقات ناگوار پیش آید. بهر حال مجموعه‏ی این اتفاقات تلخ و شیرین است که جذابیت ها و انگیزه های زیادی برای ارائه خدمات رسانی به این دختران پاک و معصوم را ایجاد می‏نماید.

اولین و مهم ترین نکته ای که باید برای بررسی عملکرد سال گذشته مورد بررسی قرار داد، تداوم حسن اعتماد علاقمندان به آسایشگاه و مهربانی و اظهار لطف آنان به مؤسسه بوده است. ادامه حیات یک موسسه خیریه که بر اساس جمع آوری کمک های مردمی پایه ریزی گردیده و با هدف نگهداری افرادی از جامعه که جزو محرومترین اقشار هستند ایجاد شده است، بستگی به آن دارد که تا چه حد مقبولیت خود را در جامعه گسترش داده و تا چه حد توانسته است اعتماد مردم خیر و نیک اندیش را به سمت اهداف خود جلب نماید. افتخار داریم که اعلام نمائیم دریافتی‏های نقدی و جنسی مؤسسه که بهترین نشانگر موفقیت مؤسسه در این زمینه است همچون سال‏های گذشته با افزایش روبرو بوده و این افزایش هم در تعداد افراد و سازمان ها و نهاد های خیر و هم در مبالغ دریافتی از آنها مشاهده
می گردد.

در طول سال گذشته و در راستای بهبود و ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به مددجویان، بخش پزشکی و پرستاری آسایشگاه تحولات اساسی داشت. مهمترین نکته هایی که می توان به آن اشاره کرد، مرتب شدن پرونده ها و مدارک پزشکی و بهبود روند معاینه های روزانه، هفتگی، ماهانه، سه ماهه و سالانه مددجویان و از همه مهم تر همکاری بسیار زیبا و خیرخواهانه پزشکان همکار ما و در نهایت خدمات ارزنده و شبانه روزی کادر پرستاری بخش بود. تحولی که در این بخش ایجاد شده مورد تحسین هر بیننده و بازدیدکننده ای قرار می گیرد.

در سال گذشته بسیاری از هنرمندان سبزوار آستین همت را بالا زده و به یاری آسایشگاه آمده بودند. گروه هایی از آنها برنامه های خود را به نام مؤسسه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین (ع) و به یاد دختران مددجوی مستقر در آن بطور رایگان در تالار کاشفی برگزار کردند، مانند گروه های پگاه و ورشرنگ و عده ای دیگر از آنها نیز در جشن هائی که به مناسبت های مختلف مانند جشن های ملی نوروز، یلدا، چهارشنبه سوری و جشن های مذهبی مانند تولد حضرت امیرالمومنین(ع) و روز زن و عید سعید فطر و اعیاد قربان و غدیر بطور داوطلبانه شرکت کردند. همچنین در سال گذشته جشنواره بسیار زیبایی به نام جشنواره سبزه و سفره آرائی هفت سین سنتی ایرانی در تالار یاس آسایشگاه برگزار گردید که علاوه بر آنکه مورد بازدید مردم سبزوار قرار گرفت، انعکاس خوبی نیز در رادیو و تلویزیون استان و مطبوعات داشت.

به دنبال راه اندازی تالار یاس که تجربه ی موفقی برای خدمت رسانی به مردم شریف سبزوار بود، به فکر آن افتادیم که خدمات تازه ای را نیز به مجموعه تالار های یاس اضافه نمائیم. در این رابطه و به عنوان اولین گام خدمات فیلمبرداری و عکاسی مجالس را نیز در آتلیه تازه تأسیسی که در داخل تالار یاس قرار گرفته است آغاز کردیم، مقدمات کار فراهم شد و هم اکنون این خدمت جدید به مراجعه کنندگان ارائه می گردد.

موفقیت بزرگ دیگری که سال گذشته به آن دست پیدا کردیم، برگزاری جشن سالانه آسایشگاه به شیوه ی تازه بود. جشن سالانه که امسال به عنوان دهمین سالگرد افتتاح آسایشگاه برگزار گردید با شرکت هنرمندان عزیز گروه صدای تهران اجرا شد. جریان برگزاری این جشن در صفحات دیگر این شماره به اطلاع شما می رسد.

کار بزرگ دیگری که در سال ۱۳۸۹ بطور شاخص و بارز رشد داشته و ثمرات خوبی هم ببار آورده است توجه هر چه بیشتر به امر حرفه آموزی و باز توانی مددجویان بود که هم به آنها کمک شایانی می کند تا اوقات فراغت خود را به بهترین نحو ممکن پر نمایند و هم نتایج کار و حرفه ی آموخته شده ی آنها می تواند از افتخارات آسایشگاه باشد. در این زمینه دو شیوه کاری را در پیش گرفته ایم، تعدادی از مددجویان را مانند دختران دانش آموز یا حرفه آموز به مرکز آموزشی در سبزوار می فرستیم و عده ای از آنها را نیز توسط دو همکار خودمان به حرفه آموزی و نقاشی در داخل آسایشگاه مشغول کردیم که نتایج بسیار خوبی داده است.

همچنین در سال ۱۳۸۹ به دنبال تحقق پروژه های برنامه ریزی شده بودیم و در این جهت نقشه های اجرایی و تکمیلی رختشویخانه مورد نیاز آسایشگاه را تهیه نموده، مقدمات اجرای این طرح را در سال جاری فراهم آوردیم و اطمینان داریم که با کمک های بیدریغ شما مردم خیر و نیکوکار می توانیم آن را در همین امسال به اتمام رسانیده و مورد بهره برداری قرار دهیم.

ارتباط با مؤسسات نمونه توانبخشی و حرفه آموزی توان یابان در سطح استان و خارج از استان نیز از موفقیت های دیگر بوده و بازدیدهای گاه و بیگاه مقامات دولتی مانند وزراء محترم و نمایندگان و مقامات بهزیستی و گروه های مختلف اجتماعی نیز در طول سال گذشته لحظات خوشی را برای ساکنین آسایشگاه فراهم آورده است.

اما متاسفانه مشکلاتی هم بر سر راه داشته ایم که در زیر به سه نمونه ی آن اشاره می کنیم:

۱-  حدود سه سال است که عملیات اجرایی خانه باران (مؤسسه نگهداری مددجویان کم توان ذهنی پسر) متوقف شده و با همه ی حمایت هایی که از جانب فرماندار و دادستان محترم سبزوار و ادارات مربوط انجام شده هنوز نتوانسته ایم شروع مجدد کار را شاهد باشیم. در این زمینه دست کمک به سوی همگی علاقمندان این طرح دراز می نمائیم تا بلکه گشایشی حاصل گردیده و هر چه سریع تر این کار خیر و خداپسندانه به سر انجام برسد.

۲-  مشکل دیگری که در طول سال گذشته به خوبی خود را نشان می داد این بود که عده ی زیادی جهت استفاده از خدمات آماده شده به ما مراجعه می نمودند که مددجوی آنها شرایط اسکان در آسایشگاه را داشت ولی به علت پر شدن حد سرانه ی یارانه ای که دولت در نظر گرفته نمی توانیم آنها را پذیرش نمائیم هر چند ظاهرا در کل مؤسسات خیریه استان این مشکل وجود دارد اما ما هم اکنون حداقل ۶۰ تخت دیگر آماده پذیرش داریم و در صورتی که این مشکل سرانه یارانه حل گردد می توانیم به ۶۰ نفر دیگر از مددجویان  خدمت ارائه کنیم.

۳- مشکل دیگر بالا رفتن هزینه ها به علت تورم و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بود، در حالی که یارانه طرح هدفمند سازی مددجویان مستقر در آسایشگاه به سرپرست خانوار آنها پرداخت می شد هزینه های ایجاد شده بر اساس تغییر نرخ حامل های انرژی و سایر موارد سریعا ارتقاء پیدا کرد.

امیدواریم که در طول سال جاری این مشکل برطرف گردد.

به هر حال جهت اطلاع شما خواننده گرامی حساب عملکرد سود و زیان و تراز نامه ی سال ۱۳۸۹ را  در جداول ۱ و ۲ آورده ایم و بدون هیچ توضیح اضافی خواهشمندیم آن را مطالعه و نظرات ارشادی خود را برای ما ارسال نمایید.

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *