موسسه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین (ع) سبزوار | مهرآسا
ایمیل موسسه payam_mehrvarzan@yahoo.com
با ما در تماس باشید ۰۵۱۴۴۶۴۶۵۵۱

سخن آغاز ۴۱

به اسامی صورت پیش روی خود نگاه می کنم، معصوم، مریم، رقیه، شمسی، راضیه، زهرا، صغری، نصرت، سیمین، مهناز، آمنه و ۱۵ اسم دیگر که سال هاست در این جا ما به آن ها می گوییم مجهول الهویه، آن هایی که در این دنیای بزرگ و در بین این همه آدم های در حال گذر، به ظاهر هیچ کس را ندارند تا از آن ها به عنوان خویشاوندشان نام ببریم. این بچه‏های من دیگر منتظر برادر و خواهر و یا پدرو مادری نیستند. آن ها از نعمت وجود این عزیزان هیچ بهره ای نبرده و نمی برند.

با خود فکر می کنم اگر این جا نبود، آن ها الان چه شرایطی داشتند چه کسی به آن ها رسیدگی می کرد، کدام انسان بزرگواری مجبور به نگهداری آن ها بود. می دانم خدا بسیار بزرگ است، اما بسیاری از ما آدم ها راجع به نگهداری این مددجویان دیدگاه خوبی نداریم، حتی چند ماه پیش عبدالکریم از داخل یک بانک به من زنگ زد که الان یک پدر پیر با زدن دختر معلول ذهنی اش احساسات همه ی کارمندان و مشتریان بانک را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. ما تنها یک صد نفر از این مددجویان را نگهداری می‏کنیم ولی عده زیادی از آن ها در جامعه پراکنده هستند، هرچند به دلیل مشکلات اداری در عدم تخصیص یارانه ۶۰ ظرفیت بوجود آمده ی ما هنوز خالی است.

اما با نگاه به کارنامه ی مالی یک ساله ی گذشته یعنی سال ۹۱ به‏خوبی پیداست که انسان های بیشماری هم هستند که با اعتماد کردن به مؤسسه ی ما بسیاری از مشکلات را با کمک های نقدی و غیر نقدی و هم‏فکری های بسیار ارزشمند از میان بر می دارند. نوشتن همه ی جوانب کارنامه ی مالی آسایشگاه بسیار طولانی خواهد شد. به همین علت فقط به چند موضوع زیر اشاره می کنم تا صحت ادعای فوق را دریابید:

۱-   با توجه به مجموع هزینه های آسایشگاه و با کسر هزینه‏هایی که مستقیما به نگهداری مدد جویان مربوط نمی گردد در سال ۹۱ هزینه نگهداری هر مددجو در ماه بالغ بر ۳۶۵, ۵۱۸, ۵ ریال بوده است.

۲-   سرانه دریافتی در طول سال گذشته مبلغ ۳۷۲, ۹۲۹, ۳۷۳, ۲ ریال است که با توجه به مجموع هزینه های مختص مددجویان تنها ۸/۳۵ درصد این هزینه ها را پوشش داده است.

۳-   مشارکت خانواده های مددجویان در طول سال ۹۱ مبلغ ۰۰۰, ۰۴۰, ۳۵۱ ریال است که با توجه به مجموع هزینه های مختص مددجویان تنها ۵۳/۰ درصد این هزینه ها را پوشش داده، یعنی کمتر از یک درصد.

۴-  با توجه به مقایسه های آماری که در نمودار زیر مشخص شده، آن چه پیش از همه به چشم می آید، همت والای مردم خیر و نیکوکار است که همچون سال های گذشته، در طول سال ۱۳۹۱ هم ما را تنها نگذاشته و علاوه بر آن که در سایر زمینه ها مانند ساختمان سازی و خرید اثاثه و اموال به یاری ما آمده اند، نزدیک به ۶۴ درصد هزینه های مستقیم مددجویان ما را به عهده داشته اند و این نشان از عملکرد خوب کارکنان و مدیران آسایشگاه است که توانسته اعتماد شما مردم نیکوکار و خیر اندیش را بیش از پیش به برنامه ها و مدیریت آسایشگاه جلب نماید.

 به امید آن که در سال جاری هم از این حسن توجه شما بیشتر بهره مند گشته و با استفاده از نعمت حضور شما در بین دختران آسایشگاه، مددجویان مجهول الهویه ما هم خود را تنها احساس نکرده و این کمبود عاطفی آن‏ها نیز برطرف گردد.

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *