موسسه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین (ع) سبزوار | مهرآسا
ایمیل موسسه payam_mehrvarzan@yahoo.com
با ما در تماس باشید ۰۵۱۴۴۶۴۶۵۵۱

سخن آغاز ۴۳ (بچه ها، من و امید و حافظ)

معمولا اگر بچه ها توی محوطه باشند هروقت که از اطاقم بیرون میام عدّه ای از آن ها دوروبرم جمع می شوند و معمولا هم همگی باهم شروع به صحبت های مختلف با من می کنند. دیگر عادت کرده ام و اصلا هم از این کار آن ها ناراحت نیستم. به تازگی کلاس آموزش حرفه‏ای و درسی آن‏ها روبروی اتاق من افتتاح شده و این ملاقات در طول روز چندین بار روی می دهد.

43

امّا چیز جالبی که امروز اتفاق افتاد این بود که پنج نفر از آن ها یک حرف جدید و تازه را می زدند. مریم، افسانه، یک مریم دیگر، معصوم و زهرا جلو مرا گرفته و مصرانه می خواستند که آن ها هم برای خواندن درس های مدرسه ای ثبت نام شوند. چرا که یکی دیگر از دخترها که نام او هم معصومه است خرداد سال گذشته در کلاس ششم ابتدایی متفرقه امتحان داده و قبول شده والان هم با تسهیلاتی که برایش فراهم کرده‏ایم با پشتکار و جدیّت درس های سال اول دبیرستان را می خواند تا به گفته خودش دکتر شود و مرا هم که تا آن زمان پیر خواهم شد، درمان نماید.

تعجب نکنید! به قول حافظ:

کمر کوه کم است از کمر مور اینجا          ناامید از در رحمت مشو ای باده پرست

شاید تعجب شما بیشتر از این باشد که دختران معصوم مؤسسه شما و این حرف ها! آری این جا و در این محیط شنیدن این حرف ها جالب است. چرا که در محیط شبانه روزی ما و بدور از خانواده های خود، این دختران امیدوارند و باید هم امیدوار باشند وگرنه زندگی برای آن ها بسیار سخت خواهد شد. برای بسیاری از آن ها که خانواده ندارند و یا اگر هم دارند، انگار که ندارند، تنها دلیل زندگی، داشتن روحیه ای امیدوارانه است. و باز هم او می فرماید:

ناامیدم مکن از سابقه لطف ازل             تو پس پرده چه دانی که که خوبست و که زشت؟

معمولا هم امید در زمانی بوجود می آید که شرایط نامناسب است و یا شک و تردید گریبان ما را گرفته و این زمان است که تصویری خوشایند از آینده، ما را امیدوار می سازد. همه امید را به عنوان باور رسیدن به خواسته‏ها، و تفکر در مورد راه های مختلف رسیدن به آن ها و انگیزه ای برای دستیابی به هدف قبول دارند.

امید یعنی آرزو، انتظار برای بدست آوردن چیزهایی که به صورت آرمان برای ما درآمده است. امید نیرویی است که انسان را به سوی کمال حرکت می دهد. اما اگر فکر کنیم که بدون تلاش به آن چه امید به آن بسته ایم خواهیم رسید، اصلا معنای امید را نفهمیده ایم.

علاوه بر سعی و تلاش برای رسیدن به هدف باید به ظرفیت ها و توان خود نیز به طور منطقی نگاه کرده و دل به امید چیزی که امکان ندارد نبندیم. اگر چندتا از بچه های این مرکز همچنین امیدی دارند که بتوانند درس بخوانند، بچه هایی هستند که از لحاظ بهره هوشی لب مرزی بوده و تفاوت اندکی با دانش آموزان عادی دارند. شاید به قول حافظ:

به ناامیدی از این در مرو بزن فالی             بود که قرعه دولت به نام ما افتد

اما کلا برای پیشرفت، لزوم تصورات و رویاهای جایگزین ضروری است، تصورات و رویاهایی که بهتر از وضعیت فعلی بوده و ما باور کنیم که قابل دسترسی هستند، ایمان حاصل، انگیزه ای خواهد شد تا به اهدافمان برسیم. حتی اگر آینده بهتر فقط توهم باشد، امید و خوش بینی، برای حال ما فواید روشنی دارد. امید باعث آسودگی ذهن ما شده، انگیزه را زیاد و تنش را کم کرده و حتی سلامت روانی و فیزیکی ما را بهتر می کند.

امید احساسی است که به ما می گوید به هر چیز که بخواهیم می رسیم و همه ی شرایط بد از بین رفته و رویدادهای خوب به سود ما اتفاق می افتد. امید الهام بخش، بشارت دهنده و پیش برنده است. همان نیرویی که هم مددجویان ما را به ادامه ی زندگی امیدوار ساخته و هم ما را همیشه در مسیری که انتخاب کرده ایم به پیش رانده و تحمل ناهمواری ها و مشکلات را ساده ساخته تا با همت و تلاش خود و یاوری و مساعدت شما خوانندگان گرامی و نیکوکاران ارجمند به هدف تعیین شده برسیم.

سخن آخر را هم حافظ می فرماید:

دلا زرنج حسودان مرنج و واثق باش                 که بد به خاطر امیدوار ما نرسد

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *