موسسه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین (ع) سبزوار | مهرآسا
ایمیل موسسه payam_mehrvarzan@yahoo.com
با ما در تماس باشید ۰۵۱۴۴۶۴۶۵۵۱

سخن آغاز ۴۵

سال مالی ۱۳۹۲ مدتی است که به پایان رسیده است. اما آماده شدن بیلان مالی فعالیت‏های مؤسسه خیریه معلولین ذهنی امیرالمؤمنین(ع) سبزوار تا اوایل اردیبهشت ماه به طول انجامید. با توجه به بیلان مالی سال های گذشته می پذیریم که علیرغم بالا رفتن شدید هزینه ها باید به فعالیت های مؤسسه در سال ۱۳۹۲ نمره ی مثبت داد. گزارش مالی مدیران بسیار مفصل و طولانی و از حوصله این مقدمه خارج است اما برای روشن شدن اذهان علاقمندان و نیکوکاران مؤسسه و به روال سال های گذشته نکاتی را باید یادآوری نمائیم، تا پاسخگوی اعتماد بی نظیر آن ها به اینجا و کارکنان و مدیران و برنامه های آن ها باشیم.

همان طور که همه می دانند و بخوبی احساس نموده اند سال ۱۳۹۲ هزینه‏های زندگی با توجه به نرخ تورم بسیار بالا رفته، این افزایش نرخ تورم، هزینه های جاری آسایشگاه را نیز بالا برده است. با یک مقایسه اجمالی بین هزینه های سال های ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ بر اساس نمودار شماره ۱ متوجه خواهید شد، رشد هزینه های سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ مقدار ۴/۱۶ درصد بوده در حالی که این نرخ رشد در سال ۹۲  نسبت به سال ۹۱ مقدار ۵/۴۳ درصد ارتقاء یافته و به رقم بی سابقه ۲۲۵/۶۲۲/۳۶۱/۱۵ ریال رسیده است.

 نمودار شماره 1

اما هزینه هایی که مستقیما برای نگهداری مددجویان در آسایشگاه انجام شده است مبلغ ۹۵۱/۳۶۰/۲۷۴/۱۰ ریال است که نسبت به رقم مشابه در سال گذشته افزایش ۱/۵۵ درصدی داشته زیرا این مبلغ طبق گزارش مالی سال گذشته که در شماره ۴۱ این نشریه به اطلاع رسیده مبلغ ۹۳۰/۰۳۷/۶۲۲/۶ ریال بوده است. ما امسال برای هر مددجوی خود ماهانه به طور متوسط مبلغ ۱۹۵/۴۷۷/۸ ریال هزینه نموده ایم تا آن ها کاملا در رفاه و آسایش به سر ببرند.

این در حالی است که مجموع سرانه‏های دولتی دریافتی سال ۹۲با ۵/۴۳ درصد رشد به مبلغ ۰۰۰/۲۸۰/۴۶۴/۳ ریال رسیده است که نشان از اختلاف بسیار معنی‏دار کمک های دولتی با هزینه های مرکز دارد. در سال ۱۳۹۲ مبلغ سرانه دولتی دریافتی برای هر نفر مبلغ ۰۰۰/۵۵۰/۲ ریال بوده که تصدیق می‏نمائید که حتی یک سوم هزینه های نگهداری مددجویان را نیز پوشش نداده است.

درآمدهای مؤسسه از ۴ طریق صورت می پذیرد طریق اول دریافتی از خانواده ی مددجویان است که با تلاش های همکاران این مبلغ امسال به ۶۷۴/۵۹۶/۵۰۶ ریال رسیده که از رشد ۳/۴۴ درصدی برخوردار است. لازم به تذکر است که این مشارکت فقط از ۴۹ خانواده ی مددجویان که با تحقیقات واحد مدد کاری آسایشگاه می توانند از عهده ی پرداخت آن برآیند اخذ شده و ۵۵ مددجوی دیگر یا خانواده ندارند و یا خانواده های آن ها از عهده پرداخت وجهی برای نگهداری مددجویشان برنمی آیند.

طریق دوم دریافتی های مؤسسه از سرانه دولتی است که در بخش قبلی به آن اشاره شد و همچنین دریافتی های حاصل از اختصاص یارانه نقدی مددجویان که به خاطر زندگی آن ها در آسایشگاه به حساب های مؤسسه واریز می‏گردد و در طول سال ۹۲ مبلغ ۳۵۸/۳۷۰/۷۱۲ ریال بوده است. طریق سوم مبالغی است که نیکوکاران گرامی برای رضای حضرت حق و برای ارتقاء سطح زندگی مددجویان و ادامه ی رفاه و آسایش آنان در آسایشگاه به این مؤسسه اهدا می نمایند.

چهارمین طریق اکتساب درآمدها، فعالیت های اقتصادی است که توسط این مؤسسه انجام می پذیرد و همگی آن ها دارای مجوزهای لازم از سازمان‏های مربوطه هستند.

دریافتی های مؤسسه از روش های سوم و چهارم در سال ۱۳۹۲ که تحت عنوان درآمدهای مردمی غیردولتی طبقه بندی شده است مبلغ ۷۸۵/۹۴۶/۷۴۸/۱۳ ریال است.

با نگاه اجمالی به اعداد فوق می توان به این نتیجه کلی رسید که فقط ۷۵/۲ درصد دریافتی ها از خانواده های مددجویان و ۶۵/۲۲ درصد آن از طریق سرانه دولتی و یارانه های نقدی و ۶/۷۴ درصد آن از دو روش دیگر یعنی کمک‏های مردمی و فعالیت های اقتصادی مؤسسه تأمین شده است که نمودار شماره ۲ بیانگر این موضوع است:

 نمودار شماره 2

 آن چه در پایان باید گفت، این نکته اساسی است که بقای این مؤسسه بر پایه حسن اعتماد مردم و نیکوکاران و خیرین گرامی به آسایشگاه خیریه معلولین ذهنی امیرالمؤمنین(ع) سبزوار بنا شده است. از همه ی کسانی که در طول سال ۱۳۹۲ و در سال های گذشته با کمک های مادی و معنوی، ما را در اجرای برنامه های خود یاری داده و دنیای خوبی را برای مددجویان مستقر در آسایشسخن آغاز 45گاه فراهم آورده اند تشکر کرده و به آن ها اطمینان می دهیم که امیدواریم تا در صورت حمایت های همه جانبه شما در سال جاری و سال های آینده هم بتوانیم همین روند رو به رشد را ادامه دهیم.

یک بار دیگر به همه ی شما مردم خوب و مهربان و فداکار دست مریزاد گفته و آرزوی بهروزی و شادکامی را در پناه خدای یکتا برایتان داریم.

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *